Luko Zore - "Dubrovčani su Srbi"
nekijem
čakavskijem knjigama, koje su
štampane u 16. vijeku
Njemačkoj stoji u natpisu
n. p. ovako: „Catechismus mit Auszlegung in der Syrvischen Sprach (1561). ¹)
Budi dakle da su štokavci i
Srbi i Hrvati, što tad luči Srbe od Hrvata u jeziku? -- Ako su štokavci i jedni
i drugi, ipak ima i u tome razlike, jer se štokavci dijele na ikavce, ekavce i jekavce po izgovoru
staroga slova ъ; dakle n. p. cilo, celo,
cijelo! lito, leto, ljeto. I u
tome je prijepor, jer Miklošić govori da su ikavci
Hrvati,²) a ikavci i jekavci Srbi; Jagić pak veli, da se je jekavština razvila od ikavštine, a da isprva nije bilo nego ikavaca i ekavaca od kojijeh ikavci su Hrvati a ekavci Srbi.
Ta
nesloga u mišljenju glavnijeh našijeh učenjaka dovodi nas na misao, da i mi
rečemo o tome svoju, dok je za to lis sub
judice. Poreći srpstvo štokavskijem ikavcima čini nam se neosnovano. Da ne
govorimo o srpskijem spomenicima Miklošićevijem, u kojima su njeke
štokavsko-ikavske isprave krštene srpskijem od samijeh pisaca tijeh isprava,
osvrnimo se na kasnije vrijeme. Fra Matija Divković, bosanski franjevac, piše
ikavski a govori da je to srpski, n.
p. , “плач блажене Дивице Марие кои плач исписавши сарпски “. A da ne bi ko
rekao, da fratri bosanski nijesu ćirilovo pismo smatrali svojim rogjenijem
pismom, već ga za to zvali srpskijem, što njim pisahu i Srbi u Srbiji, evo i za
to primjera. Fra Stipan³) Jajčanin, koji je pisao istijem pismom kao i fra
Matija, veli u pristupu svojoj knjizi: „ Исповиед карстианска и наск " Ovo: „веома су потребите кьниге с Босни
с наша слова и с наш иезик " ⁴) A gdje je fratar Jukić Banjalučanin, bliži
nama po vremenu, koji u svomu Kolu
veli⁵), da Bošnjaci u Krajini ne znadu za ime hrvatsko? A ipak su štokavski
ikavci. Po tome mislimo, da štokavština sviju triju govora harakteristika je
srpska, a Miklošićeva teo-
¹) V.
О Српском имену, написао В. Ђ. у Београду 1900,obr. 46, 5.
²) Za
čudo je, kako Miklošičeva teorija o oblasti ikavštine gagja od prilike s
vijestima Porfirogenita, koji, kako je poznato, proteže prama jugu do Cetine
granice hrvatske.
³) I
ime mu je ikavsko, a on veli da je Srbin.
⁴) Ta
je knjiga štampana u Mlecima 1704. g.
⁵) “Od
Harvatah ne znaju ni imena“ v. Kolo V. (1847) obr. 20.
Нема коментара:
Постави коментар