Luko Zore - "Dubrovčani su Srbi"
Srbâ i
Hrvatâ, ima za cijelo između ńih plemenske razlike, koja se je razvila u toliko
vijekova odvojenog o sebi živovana ńihovijeh
dvaju plemena, i razlučila se u protivne pravce. Tako se i dva brata otuđe
jedan od drugoga, kad izišavši iz očine kuće, svaki od njih o sebi se okući i
zapaše svoju imovinu. Tako se dogodilo Srbima i Hrvatima. Rastadoše se,
osnovaše svoje posebne države,¹) ne stopiše se više nigda;²) a kad su im se
države razbile, oni se tad prilično izmiješaše.³) Ali pošto su Hrvati ispred
srpske seobe⁴) uzmicali svagda put sjevera i zapada, kako je i naravno, jer
kamo će u vučje žvalo, od koga Srbi bježe; tako je očito da se u Dubrovnik i
okolo njega nijesu mogli naseljavati, jer k jugu put nas od Cetine i najdalje
od Neretve nije ih nigda ni bilo, kako ćemo se do malo potpuno uvjeriti. U
toliko napomenuti nam je uzgred, da je kod nas odavna zavladalo mišljenje, da
Neretva dijeli, a što dijeli, izrijekom se ne kaže; ali kad se navali upitima,
čuje se svakojakijeh; biva da su amo druga čeljad, drugi običaji, druga nošnja,
drugi nagoni, a napokon da amo drugačije i govore. I to je tako bez prigovora i
pogovora, jer zaludu knjige prevrtale i izvrtale, Neretva dijeli naše primorje.
No
anonimni pisac rečene knjižice nije toga mišljenja, nego si plemensko Hrvatstvo
proteže amo preko Neretve na Dubrovnik, pak dalje na Kotor i još dalje na Crnu
Goru i čak na Podgoricu. A na što to svoje mišljenje osniva? Na ljetopis popa
Du
¹) V.
Daničić u gornjem citatu.
²)
Ibidem.
³)
Ibidem.
⁴) Tu se razumije n. p. seoba
srpska u Ugarsku, Hrvatsku, Dalmaciju ispred Turaka i ost. Tako se dogodilo po
našijem otocima, gdje su se bjegunci s kraja sklanjali, n. p. na Braču,
Korčuli, Lastovu i ost. Tako n. p. na Lastovu stvorio se
osobiti dijalekat s nekijem harakteristikama čakavštine; a u ostalom je
štokavsko-jekavski. I akćenat je ondje čakavski. Tu su se jedni pomiješali s
drugijem i stvorili čudnovat jezik. To se n. p. na Korčuli nije dogodilo, jer
se uskoci nijesu smiješali s uregjenicima, nego su zametli svoja osobita sela,
kao n. pr. Račišćani. Otok Mljet čisto je štokavsko-jekavski, a nije kako
Lastovo, kao što misli anonimni pisac knjižice u pretresu. - U ostalom poredi Menis u djelu: “Il Mare adriatico” Zara
1848; i Goracucchi u knjizi: ,,Die
Adria und ihre Küsten, Triest 1863.” Oni iznose etnografske razlike izmegju
Srba i Hrvata u Dalmaciji.
Нема коментара:
Постави коментар