КРАТКА ПОВѣСТ ПРАВОСЛ. СРБСКОГ ОБШТЕСТВА БУДВАНСКОГА
НАПИСАО
ГЕРАСИМ ПЕТРАНОВИЋ
Страница 3
Будви. То се лако изяснити дає
А кад се сѣтимо
познате противности
са стране
католич. клира
и владе
према свима
црквама, кое
са господуюћом
онда римском
црквом нису
єднако вѣровале.
Из тога
дослѣдно
дає се
заключити да
оно православних,
што є
у граду
било, насиловани
бише под
републиком превѣрити.
Сам Фарлати
у IIliricun sacrum кнь.
VII. стр. 221 споминѣ
да є
г. 1537 (дакле
прие рата
од Кандиє)
неки свештеник
Марко, по
народу и єзику славянин,
а по обреду латинин, премноге шизматике у Будви у римску вѣру
обратио. И
премда є
влада она
то своє
начело и
тежню свуда
по држави
у дѣло
привести настояла;
ипак, но
познатоме лукавству
своме, чувала
се од
насилне
навале у
томе по
селима, гдѣ су
православни компактно
живили, и
обично као
храбри юнаци
на границама
стражарили. Ту
би свагда
на жестоки
одпор наишао
сваки, кои
би с
том опаком
намѣром
радити хтѣо;
као, што
Фарлати у
горньой кньнзи
својой стр.
108 изрично каже,
да є
узалудно било и ревностно
настоянѣ архиєпископа
барских около
обраћеня жителя
паштровских. Напротив
по градовима,
гдѣ
су православни
и тако
били малобройни.
могла є
република са
подпором рим.
клира ту
свою намѣру
лакше и
без страха
извести. Насилни
прозелитизам явно се по
градовима обавляо. По томе мучно би се допуштало у Будви и населявати се
православнима, а кои се у граду настанише, те є
државна политика у савезу с клирикалном, под обећанѣм
да ће
тако уздржати
неку тобожню
тада многозначећу
аристокрацию и
право грађанства,
принудила найпосле превѣрити.
Од тих
многи и
породично име
своє са
вѣром
измѣнише,
као: Koiовићи
од породице
Радуловића из
средньих Майна
села Црнчана;
Бубиhи
од породице
Личића из
крайних майна
села Мажиһа:
Розе од
породице Митровића
у Паштровићу;
Зановићи из Калудeрца; Медини прозвани Криловићи из Кастеллaстве и т. д.
Када
смо, рекао бих. сотим доказали да є пра-
Нема коментара:
Постави коментар