КРАТКА ПОВѣСТ ПРАВОСЛ. СРБСКОГ ОБШТЕСТВА БУДВАНСКОГА
НАПИСАО
ГЕРАСИМ ПЕТРАНОВИЋ
Страница 9
коє се почеше тражити станишта и магазе, обштинари
побояше се да им се црква нова не узме за войничке потребе, те похитише и у неподмазаной
и непоплочаной цркви службу божию служити, склонивши на просто од дасака
иконос. Посвећена є у славу пресвете
Тройце.
Іош од год. 1800 почеше православни у Будви
свршивати явно црквене обреде и ван цркве, као: носити св. Причешће по кућама
болестницима, обнашати по граду литию на велики петак и. т. д. Да би у томе
савршено слободни били, заишту од тадашнѣга
грађанскога и воєнога
заповѣдника
генерала де
Бради заштитни
декрет, кога
им изда,
поред све
противштине од
стране већине
мѣстних
римокатолика. Ево
га: Желећи
услишати умилне
прошнѣ
многобройнога
народа грчкога
закона у
Будви, и
не налазећи
што противу
доброга реда
да им се допусти искано по обсежниєм
простору ношенѣ литиє
на велики
петак,
на то
већу част
и славу
Господа Бога,
наредих да
речена лития
обноси се
испод тврђаве
силазећи улицом
госпође Белафузе
управо до
средиштне пияце,
и околивши
исту поврати
се истом
улицом у цркву. Када би
се пак случило да и латини имаю на исти дан велики петак, грчка лития изаћи ће
пошто се латинска сврши и врати у свою цркву, истим начином кой постои у граду
Котору и пр. Додає се у томе декрету да у томе нема нико православне
изнемиривати под казан тамнице на кралѣвском
броду.
Црковни обред
овай, (вели
каноник Koiовић
у рукопису
своме: Memorie patrie del
canonico Kojovich Budense) свршиваху
православни свагда
са найвеhом
сяйности, побожности
и у
найболѣм
реду. Слоге ради и любави,
коя постояти има међу саграђанима без разлике вѣре,
позиваху из
почетка православни
на литию
особито знатниє
католичке
породице, али
мало их
се позиву
одазиваху; и
од то
доба и
православни престаше
долазити на
католичке митиє.
Од г.
1801 пак до долазка Руса у Будву (1807) ниє ношена лития,
Нема коментара:
Постави коментар