петак, 21. фебруар 2020.

Петар Прерадовић - Писмо Вуку Караџићу




(Петар Прерадовић Вуку Караџићу)

Један од првијех нашијех пјесника оцу српске књижевности, писао је из Задра г. 1846 сљедеће писмо: које је ту скоро било објелодањено.

Вуку Стефановићу Караџићу у Беч.

Високопочитовани Господине!

Опростите што се усуђујем Вама писати и Вас за једну љубав молити, неимајући чести Вашег познанства. Али ако Вас лично и непознам, доста сте ми и циелом народу славјанскоме познани по неутрудивих диелих Вашега златнога пера. На то познанство ослоњен узимљем си слободу, као судиелаоц на пољу истога књижества, Вашу помоћ заискати у садашњем моме подузећу. Ја сам наканио до мало вриемена моја прва покушења  у народном нашему језику под насловом “Первенци” печатани и молим Вас, да ми благовољно припоможете у тој одлуци, гледајући по Вашем познанству и Вашој околоци колико могуће предбројниках за то моје диелце сакупити, а особито Његовој Свиетлости гос. Кнезу Милошу препоручити. И ја сам гос. Пароку, садашњем Игуману, Јеротеу Ковачевићу, помогао за Ваше красне народне пиесме овуда, колико се је дало, предбројниках сакупљати и увиек сам приправан и у наприед Вас у свакој пригоди послужити. Ако би Вам више позивах узтриебало, молим потрудите се к гг. Тендлер и Шеферн, они ће Вам их дати колико год желите. Такођер ако што предбројниках сакупите, изволите их истим књиготержцима предати.

Што ове моје пјесме, као Србин, кирилскими писмени не печатим, тому су различни узроци, које одје навађати на дуго би било. Али ако Бог да, што сад није бити ће други пут.  Међу тим свакоме непристрасноме човјеку бит ће свеједно или ова или она буквица, само ако је што ваљанога под њезиним одиелом.

Чуо сам ових дана, да сте намиерили Далмацију походити; веома ће ми драго бити ако код те одлуке останете, будући на тај начин имат ћу чест лично Вас познати.

С високим Почитањем Ваш слуга

П. Прерадовић ц. кр. Наднамиестник.

"Глас Црногорца" 13-IX-1897








Нема коментара:

Постави коментар