Uz sedamdesetogodišnjicu Krivošijskog ustanka
Prilikom sedamdesetgodišnjice prvog Krivošijskog ustanka pravo je da se
istakne znatan udio koji su imali u tom ustanku i katolici Boke Kotorske, koji
su srcem i dušom pristajali uz svoju hrabru braću ustanike u Krivošijama,
Grblju, Mainama, Braićima i Poborima. Stoga se punim pravom može kazati, da je
taj ustanak, kao i drugi Krivošijski, bio opći izliv nezadovoljstva našega
kraja sa tudjinskom upravom, koja je Boki otimala stare povlastice, svečano
obećane g. 1797 i 1814. To priznaje i jedan Nijemac, pisac članka o bokeljskom
pitanju u » Wehrzeitungu«, ondasnjem glasilu austrijske vojske, koji je bio
objavljen u prevodu u “Narodnom listu” u Zadru 10 maja g. 1875. Kao dokaz, da
su u spomenutim ustancima učestvovali svi Bokelji bez razlike, služe slijedeće
činjenice.
U knjizi, koju je malo godina prije Svjetskog rata napisao, na osnovu
podataka iz arhiva austriskog ministarstva rata i objelodanio u Beču viši austrijski
oficir, pod naslovom “Die Aufstände in Krivoschien”, koji je učestvovao u tim
ustancima, stoji, da su katoličke općine Dobrote i Prčanja u svojim tajnim
sjednicama g. 1869 donijele zaključke, iz kojih se vidi, da se pučanstvo tih
općina potpuno solidarisalo sa ustanicima.
U tajnom odboru za sabiranje prinosa u cilju podržavanja ustanka
spominju se i ondašnji narodni vodje u Boki katoličke vjeroispovesti: kap. Luka
Tripković i kap. Pavo Kamenarović iz Dobrote, kap. Jozo Gjurović, kap. Ferdinando
Sbutega, kap. Federiko Bellavita i kap. Mato Filipov Luković iz Prčanja. U tome
se osobito isticao kap. Jozo Gjurović, koji bi bio došao kao veleizdajnik pred
prijeki sud, da nije namjesnik dalmatinski baron Gavrilo Rodić, Srbin iz Like,
obustavio istragu, koju je protiv njega i ostalih bio započeo raniji namjesnik
podmaršal Wagner, koji je radi neuspjeha u Krivošijama bio smijenjen. Ali uza
sve to kap. Jozo Gjurović je bio od tada sve do svoje smrti (1883) stalno pod
policijskom paskom. Ovaj istaknuti rodoljub bio je obdaren pjesničkim darom.
Opjevao je sve faze budjenja narodne svijesti u Dalmaciji, pa su njegove pjesme
važnije sa toga gledišta, nego li sa gledišta književne vrijednosti. Kao
praktični katolik spjevao je g. 1872 krasnu himnu “Zdravo Marijo”, koja odiše
istinskom pobožnošću i djetinjom odanošću prema Nebeskoj Kraljici i koja spada
u najljepše Bogorodičine pjesme, koje se pjevaju u crkvama Kotorske biskupije.
Prikaz o životu i radu kap. Joza Gjurovića napisao sam u “Glasu Boke”g. 1932,
prilikom pedesetgodišnjice njegove smrti. G. 1882 u drugom Krivošijskom ustanku, shrvan od teške bolesti, bio je
prisiljen da odustane od svake akcije. Gledajući očajnu borbu herojskih
gorštaka protiv moćne imperije, duboko potresen i znajući da je njihovim
porazom ugušen svaki dah slobode u Boki, dao je labudov pijev, pjesmu pod
naslovom “Krivošijanin na rastanku sa svojom domovinom”, u kojoj je izlio svoj
neizmjerni bol, i stojeći na pragu vječnosti, zapečatio svoju ljubav prema
narodu. “Krivošijanin” opraštajući se sa svojim dragim liticama i vrletima,
natopljenim suzama i krvlju, a potlačenim nogom osvajača, veli:
,,Zbogom kršni zavičaju,
Rodna zemljo, zbogom!
Trudno li je srcu biednu
Rastati se s tobom!
Al te volim pregoreti,
Neg’ li podleć većoj šteti.
Krvlju našom natopljena
Zgrabljena Turčinu
Hoće li si ikad više
Na tu pustošinu
Očajano kakvo pleme
Sagraditi stan i šljeme?
Na litice tvoje gole
Na oporne zime
Kakvi ljudi da prione
Da ti dadu ime?
Ol’ da prime ime tvoje
Ko će ostavit stane svoje?
Kršna zemljo, u tvom kutu
Postati ćeš pusta,
Pribjeg, leglo vukovima!
Neće marva tusta
Vrh neplodna tvog zemljišta
Nać pašnjaka nit plandišta.
Ko za tebe da već haje?
Dal’ komu stalo je
Za djecu ti zapuštenu?
Nit se sjeća prije
Već kad ih gladne, glupe
Pozva u vojnu da se kupe!
Hteć nam otet tu jedinu
Povlasticu davnu,
Da nas tobož u teretu
Po ustavu sravnu,
Pak stenjali dok je svijeta
U varvarstvu što nas gnjeta!
- - - - - -
- - -- - - - - - - - - - - -
Od nemila do nedraga
Ja ću prosit hljeba,
Tudja će mi pružit zemlja
I krova i greba.
Od ljudske mi ti pakosti
Roditelja čuvaj kosti;
Pa im šapći: u progonstvo
Da sam biro pasti
Neg’ nasilje trpeć tudje
Odreći se časti,
A djecu ću spravljat rodu
Na osvetu i slobodu.
Iz prednjih se redaka jasno vidi, da su svi krajevi Boke bez razlike
bili istih misli i osjećaja kadgod se radilo o odbrani narodne slobode i starih
narodnih povlastica.
Don Niko Luković
"Гласник Народног универзитета" Котор број 14 г. 1940.
Нема коментара:
Постави коментар