субота, 25. јануар 2020.

Tužbalica za odaljim bratom






Tužbalica

Posle nastupa naricanje, koje se kod nas zove „gjekanje". Odiva, takogjer na skupu za odaljim bratom, i to odiva, koja je udata u drugo pleme:


„Što sam stala pa prestala?
stala s jadom!
„Što za tebe ne govorim,
ja kukala!
„I za tvoje odvajanje?
brate rode!  
„Ti od braće i družine,
drug dobrome.
„Kome gjecu ti ostavi?
siročadi!
„Ko će njima vode dati?
ponese me!
„Ko li ognjem ogrejati?
izgore me!
„Što si braću pokupio?
bratska falo!
„Slava nije, svadba nije,
kuku mi je,
„A nije ti krsno ime,
kršni bane!
„Ema ću te stidom pitat,
sestra stidna,
„Kugje si se opremio
oštra ćordo,
„Ho li hodit’ put Cetinja,
glasit’ bane!  
„Na sakupu s glavarima
prvi bješe:
„U ogjelo pod ordene,
moj delijo,
„Ti da primiš dar od knjaza,
za njem bješe,
„Ka si megdan dijelio,
megdandžijo,
„Naokolo Gore Crne,
sestri crnoj,
 „Od Bileće do Rumije,
kuku mi je!
„Da pogibe u boj ljuti,
brate rode,
„Ti na bitki knjaževojzi,
knjaz ni zdravo,
„Hćah te nekad zaboravit,
ne ću nigda!
„Ti ćeš tamo braću naći
na okupu,
,,S medaljama i sabljama,
sabljo brate,
,,I knjaževa kapetana,
striko Savo
,,I popove pod odežde,
pope Pero!
,,Pope Pero, pope Marko,
o moj tajko!
„Nego popa poznat ne ćeš,
poznat bješe.
„Jer na rame glave nema,
zorna glavo,
„A bez glave zbora nije,
zborandžijo!
„Nego pogji ti kod strika
glasitoga;
„On će tebe prihvatiti,
ima koga,
„Pitaće te za ovamo,
kaži pravo!


Luka Jovović



Crnogorski prilozi¹ 


Iz Gluhog Dola u crmničkoj nahiji


¹ Jezik se u ovim prilozima ponješto kosi s gramatikom našega književnog jezika; no ja hotimice nijesam dirao u osobine crnogorskoga govora. Ovako će ovi prinosi biti zanimljivi i sa dialektologijskoga gledišta. To vrijedi osobito za crticu: „Preudala se", koju je g. L. Jovović napisao prema mojoj želji ćirilicom, od prilike onako, kako se priča i govori u Crmničkoj nahiji.*

I. M.



*Na dostupnum primjerku “Crnogorskih priloga” nije moguće utvrditi izdavača i godinu ali je utisnut vodeni žig Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. (primjedba pobori.com)








Нема коментара:

Постави коментар