субота, 25. јануар 2020.

Tužbalica nad odrom gluhodoljskog kapetana Marka M. Kneževića








Tužbarica

Izgovorena za vrijeme pogreba pok. kapetana Gluhodolskog Marka Matova Knježevića, koji je od domaće ruke 1890. godine poginuo. Tuži jedna od odiva Knježevića, koja zamjenjuje njegovu kćer:

„Sjeknu munja od istoka,
zagjede me,
„Sjeknu munja, š njom strijela,
pogodi me.
„Pa što stojim da ne zborim,
imam za čem,
„Baš za tvoju dobru glavu,
dobri bane,
„Te si svugje glas poslao
po plemena,
„Po glavnijeh prijatelja,
imaše ih,
„Jer ti, tajko, glasit bješe
na daleko, —
„Da ti dogju u pohode,
kuku rode,
„Sve za hajtar glave tvoje,
oči moje!
„Te si junak poginuo iznenada!
„Odvoji te od svijeta, moj svijete,
„Od svijeta i cvijeta, moj cvijete,
„I od knjaza svijetloga,
zdravo da je,
,,I pazara i gradova,
o moj grade!
,,I vladike i gospode,
gospodine,
„Od glavara i boljara,
sam glavare;
„I od, dara knjaževoga,
za njem bješe,
„Od ordena i medalja,
lozo ljudska,
„I od sêla i plêmena,
što će sada!
„Od straguše i levora,
led mi u dom!
,,I od braće i družine,
dobri druže;
„ Od, tvojijeh gragjevina
pohrgjali',
,,I dobara prostranijeh,
dobro moje,
,,I vjernoga druga tvoga,
što će jadna!
„I jedine kćerce tvoje,
ona kuka,
„Ona kuka bez prestanka,
kukavica!
„Tajka nije, brata nije,
suze lije.
„Sto ti, zmaju, manjkavaše?
glava manjka!
„Na čemu te um ponese,
rane moje!
„Na senate i vojvode
serdar Gjuro,
„Komandire i glavare
Rado Pero,
„Na popove pod odežde
pope Mićo,
„I knjaževe perjanike
Risto Gjuro.
„Da l' na dvore nove tvoje;
o moj grade!
„No su dvori neobični,
ne pušti se,  
„Gje su zmije i gušteri,
Bog ih kleo!
„Rane će ti vrijegjati,
rane moje!
„Lice će ti nagrditi,
nagrgjenoj.
„Tu melema tebe nema
nikakvoga;
„Jela nije, pića nije,
zasjelo mi!
„No te hoću, srbe, molit',
sestra jadna,
„Da poslušaš kćercu
tvoju bezrodnicu,
„Da rastresneš jakom snagom,
snažni tajko,
„Da razmakneš leden kamen,
kami mene,
„I studenu crnu zemlju,
kćerca crna,
„Da raširiš bane krila,
krilat orle,
„Pa se digni u visine,
srb i sabljo,
„A na granu od oblaka,
granat junak.
„Tu se vije vita jelo,
ćerca vije,
„A na granu pera venu,
vazda venem!
„Pod njome je dobra voda,
dobri bane.
„Na kraj vode vila sjedi,
gorska vilo!
,,U njoj ima svaki lijek,
zli mi vijek,
„I od rana i od bola,
zabolje me!
„Ranjenici rane miju ranjeniče!
„A bolnici lice miju, ja ga nemam!
„Ma te ćerca hoću pitat'
dobri tajko
„Da te pitam, kad ćeš doći?
ne ćeš nigda!
„Ma me ne moj prevariti, — prevari me!


Luka Jovović


Crnogorski prilozi¹ 


Iz Gluhog Dola u crmničkoj nahiji


¹ Jezik se u ovim prilozima ponješto kosi s gramatikom našega književnog jezika; no ja hotimice nijesam dirao u osobine crnogorskoga govora. Ovako će ovi prinosi biti zanimljivi i sa dialektologijskoga gledišta. To vrijedi osobito za crticu: „Preudala se", koju je g. L. Jovović napisao prema mojoj želji ćirilicom, od prilike onako, kako se priča i govori u Crmničkoj nahiji.*

I. M.



*Na dostupnum primjerku “Crnogorskih priloga” nije moguće utvrditi izdavača i godinu ali je utisnut vodeni žig Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. (primjedba pobori.com)







Нема коментара:

Постави коментар